ילדים
לפרטים נוספים
הומאופתיה - הגישה הטבעית
ל "קשב וריכוז"
- טיפול טבעי
- ללא תופעות לוואי
- טיפול בשורש הבעיה
בשנים האחרונות עולה מספר הילדים המאובחנים ב "קשב וריכוז".
ילדים אלו מאובחנים תחת הגדרה אחת המשותפת לכולם ומצומצמת למספר סימפטומים שמבטאים קשיים בריכוז.
לרוב הטיפול המוצע להם הוא טיפול על ידי תרופות כימיות, המטפלות באופן סימפטומטי בחלק מהביטויים של קשב וריכוז אך לא בגורמים המגוונים ובמציאות המורכבת של הבעיה.
האם תרופה כימית היא התשובה היחידה? האם היא הפתרון הרצוי?
התרופה הכימית משפיעה באופן שונה על ילדים שונים. לחלקם היא עוזרת בריכוז, לחלקם עוזרת חלקית ויש גם כאלה שלא חווים כלל שינוי משמעותי.
הטיפול התרופתי מדכא, "משתיק" חלק מהסימפטומים אך אינו נותן מענה לקשיים אחרים שנלווים והם חלק בלתי נפרד מהקשב וריכוז.
קשיים רגשיים, נפשיים הינם חלק מהמצב ולרוב הם הגורמים לחוסר הריכוז והקשב ולא להיפך.
כאשר לא מטפלים במכלול ובשורש הבעיה ילדים אלו יהיו תלויים לאורך שנים בשימוש בתרופות ולעיתים במחיר של תופעות לוואי ברמת הבריאות הפיזית והנפשית.
"קשב וריכוז" בתפיסה ההומאופתית
הטיפול ההומאופתי מתייחס לקשיים והפרעות שונות כאל חלק ממכלול שלם.
מניסיוני לאורך שנים בטיפול בילדים עם קשיי ריכוז, קיימות סיבות שונות,מגוונות ואינדיבידואליות לכל ילד, ילדה, בוגר ובוגרת.
הגורמים יכולים להיות מעולמם הרגשי, הנפשי ולעיתים גם מציאות וסביבה שמקשה על הילד, ילדה.
דוגמאות מהקליניקה:
חוסר ביטחון המוביל לקשיים חברתיים
הילד כל הזמן מוטרד ממעמדו מקומו בהיררכיה החברתית, הוא לא מרגיש שייכות. יהיו ילדים שיסתגרו ויגיבו במופנמות, אחרים יהיו "ליצני הכיתה" כדי למשוך תשומת לב ולשפר את מעמדם.
דחייה חברתית:
ילדה שתרגיש דחויה לא אהובה, לא מקובלת. אינה מצליחה להשתלב, מרגישה שהיא בצד.
חרדות:
אלו יכולות להיות חרדות ספציפיות או חרדה מוכללת.
קושי גדול מול סמכות:
פגשתי בילדים וילדות שחווים תחושה של פגיעה בעצמאות שלהם , מרגישים שמשתלטים עליהם , משפטים שילדים מספרים לי: "מחליטים עלי"... "מכריחים אותי"...
אלו מקצת הקשיים הרגשיים נפשיים שמפריעים לילדים וחוסמים את הפניות שלהם ללמידה ולפעמים למעורבות במסגרת הכיתתית.
ובנוסף, נכון להרבה שנים ועדיין לתקופה זו מערכת החינוך המוסדית מתנהלת לפי מודל אחיד ושמרני לכל הילדים וזאת למרות שהילדים שונים ובעלי מאפייני אישיות שונים.
לאחד המסגרת הנוכחית יכולה להתאים, לשני ייתכן שהייתה מתאימה יותר מסגרת לימודים עם תנועה, לשלישי ייתכן שהייתה מתאימה יותר מסגרת עם דומיננטיות לתכנים של אומנות, וכך הלאה. אילו היו מסגרות מגוונות יותר, אני מניחה שלחלק גדול מהילדים לא הייתה "בעיית" קשב וריכוז.
כיצד מטפלת ההומאופתיה בקשיי קשב וריכוז?
כהומאופתית, מעבר לאבחון שאתו מגיעים הילדים אני מתבוננת על הסיפור האישי של הילד או הילדה: הביטויים השונים של קשיי הריכוז, קשיים רגשיים ועל המצב הנפשי בכללותו.
לאחר התשאול ההומאופתי אני מתאימה פורמולה הומאופתית מותאמת אישית.
הטיפול ההומאופתי מאפשר להגיע לשלוש תוצאות מיטיבות:
שיפור בריכוז
מוטיבציה, מעורבות בלימודים ובפעילות כיתתית
שיפור בקשיים רגשיים
מקרים לדוגמה
מקרה ראשון
ילד בן 9 הגיע אלי לטיפול הומאופתי לאחר שנה שבה נטל ריטלין.
ההורים הביאו אותו אלי מאחר והגיב קשה לריטלין והם חפשו מענה אחר לקשיים.
מילד חיוני הוא הפך לדברי האם, "לילד כבוי, מדוכא וחסר תיאבון".
התברר שתקופה ארוכה היו לו קשיים חברתיים, כמעט מתחילת בית הספר היסודי.
האם ספרה, "בכיתה הוא היה ילד שקוף, לא מוזמן לשום מפגש חברתי ולרוב היה די לבד בהפסקות"
חודש לתוך התהליך ההומאופתי וכבר ניכר שיפור ברור.
קודם כל, הוא חזר להיות חיוני, עם מצב רוח טוב יותר.
בהמשך הטיפול, חזר התיאבון.
ככל שהתקדמנו בטיפול, הביטחון העצמי עלה והוא החל לעמוד על שלו.
בהמשך התהליך, הוא רכש חברים והצטרף לראשונה לצופים.
המוטיבציה שלו ללימודים עלתה ואתה ההישגים הלימודיים זאת תוך כדי חיזוק מעמדו החברתי.
וכדברי האמא: "מאימא שרוב הזמן הייתה מעודדת ודוחפת ללימודים אני בעיקר צופה ונהנית לראות את ההישגים שלו ובמיוחד שהרצון להצליח מגיע ממנו.
הוא יוזם מעורב בכיתה, מרוכז ומצליח להביא את עצמו לידי ביטוי בהישגים".
מקרה שני
ילדה בכיתה ג' הגיעה אלי לטיפול הומאופתי, קיבלה ריטלין בתחילת השנה והתלוננה שלא מרגישה טוב, וההורים הפסיקו לתת את התרופה.
המורים מתלוננים שלא רק שאינה מקשיבה או מרוכזת אלא גם מפריעה למהלך השיעור: קמה הרבה, יוצאת הרבה פעמים אל מחוץ לכיתה, מפטפטת בלי סוף…
יחד עם זאת, גם בבית מדווחים ההורים שהיא "פתיל קצר" מהר מאוד נכנסת למצבי כעס ומתעצבנת בקלות.
היא מאוד אהובה בכיתה, יש לה הרבה חברים.
מבחינת הלימודים יש לה קשיים בתחום השפה: קושי בקריאה ובכתיבה.
התאמתי הכנה הומאופתית בהתאמה אישית.
הטיפול ההומאופתי כולל הן את הקושי בריכוז, הקושי בשפה אך גם את הקשיים הרגשיים.
בחודש הראשון לטיפול דיווחו ההורים שבבית מורגש שיפור משמעותי.
הרבה פחות התפרצויות, יותר רגועה. בבית הספר סיפרה המחנכת שהיא יותר קשובה ואינה מפריעה.
בהמשך התהליך: התפרצויות הכעס הלכו ופחתו: בתכיפות בעוצמה וגם במשך עד שפסקו.
בבית ספר המורים דיווחו שאינה מפריעה והיא יותר מעורבת וקשובה.
באספת הורים המורה שיבחה אותה על עבודה שהגישה בשפה וקיבלה ציון גבוה.